Island - 4.den: Bezejmenná rudá poušť, poloostrov Snaefellsnes a skalní brána v Arnarstapi

Po ranním koupání v řece (no, abychom nekecali; bylo to spíš ošplouchání) opouštíme lávová pole a vracíme se na pobřeží; dnes chceme objet poloostrov Snaefellsnes. Za svítání nám málem uletěl stan, ale dopoledne se vítr trochu tiší a především - už čtvrtý den v kuse jsme bez deště!

Po nákupu Borganesském Netto, kde jsme si kromě potravin nabrali i pakl free informačních letáčků a brožurek, abychom měli co číst, až nám bude dlouhá chvíle, míjíme menší vodopád u silnice a už z dálky vidíme masiv hor, který tvoří středový hřbet celého poloostrova.

Zatím máme ještě pocit, že všechno stíháme, a tak když zahlédneme dočervena zbarvený kráter v lávovém poli, neváháme a odbočujeme z hlavní silnice. Kupodivu se nám tam podaří prokličkovat na první pokus a bez proříznuté pneumatiky. Čeká nás parádní překvapení; když dorážíme na místo, kráter necháváme kráterem a nadšeně se vrháme fotit úžasnou rudou planinu, ze které trčí kusy černé lávy.

Barvy Islandu, lávové pole.

Barvy islandské krajiny.

Rudé lávové pole na Islandu.

Lávové pole na Islandu.

Jen neradi opouštíme tohle fantastické místo - které není ani v mapě, ani v žádných propagačních materiálech. Takže vám bohužel neřeknu, jak se jmenuje. Dostanete se tam po silnici 54 od Borganes směr Arnarstapi, jedete, jedete, až nalevo v zelených pastvinách spatříte černý kráter Eldborg se zubatým okrajem - no a naše rudá poušť se nachází přesně na opačné straně silnice, projedete kolem úbočí zelené hory (viz fotka nad textem) a pak už vás čeká jen kličkovaná lávovým polem. Enjoy it.

Cesta podél pobřeží je poněkud nekonečná. A to ještě netušíme, co nás čeká v Západních fjordech. Aspoň je na co koukat.

V Arnarstapi se chceme podívat na skalní bránu, ale nejdřív se budeme muset probojovat přes agresivní rybáky.

Rybáci.

Jdou po nás ;)

Útesy na Islandu.

Konečně se dostáváme ke skalní bráně a celému ohlodanému pobřeží.

Skalní brána v Arnarstapi.

Skalní brána na pobřeží Islandu.

Vysoko nad námi se bělá Snaefellsjökull, pod kterým dřímá již vyhaslá sopka Snaefell.

Za celý den už toho máme docela dost, a tak si zajíždíme udělat pauzičku k moři - překvapivě musíme nejdřív projet lávovým polem. Ono vlastně sahá až na pobřeží. Líbí se mi, jak je každá severská země specifická. Ve Finsku zakopáváte o soby a jezera, ve Švédsku o stromy, v Norsku o vardy, no a na Islandu o kusy lávy.
Hrozně fouká, ale jakmile se nám podaří přelézt masivní hráz z černého kamení, zavládá bezvětří. Povalujeme se na skalkách a líně házíme do moře oblázky. Totální zevl.

Čas ale neúprosně běží a my se momentálně nacházíme v přírodní rezervaci, kde se nesmí stanovat na divoko, takže nakonec neochotně zvedáme kotvy. Pořád strašně fučí a obklopují nás jen holé pláně - někdy ani ty ne, jen úzká silnice z jedné strany omílaná mořem a z druhé chráněná nepřístupnými skalami. Po cestě vidíme cyklistu narvaného v "zákopu" mezi silnicí a svahem. Den se nám tím pádem protahuje o dost déle, než jsme plánovali. Až u Grundarfjörduru (známý pro kuželovitou horu Kirkjufell) nacházíme docela solidní místečko ve starém lomu. Zatímco se vaří večeře, jdu na průzkum terénu a co nevidím - křišťály! V Česku už je většina nalezišť čehokoliv totálně probraná a zdejší křišťály formované v pěkných krystalech jsou fajn úlovek a zpestření.

Co se mi na Islandu hodně líbí, jsou zdejší ovce. Proti těmto tupým přežvýkavcům jsem si vytvořila averzi v Norsku, kdy mě pravidelně den co den budili v pět ráno bečením a cinkáním zvonečků, lezli nám do jídla, do kufru, před auto, blokovali silnice, bezhlavě se vrhali do vozovky nebo z ní nechtěli odejít, a to ani nemluvím o jednom ubohém turistovi, kterému auto obložili kolem dokola úplně celé a odmítali se hnout. Jak říkám - tupí přežvýkavci. Krávy v Gruzii mají aspoň grády.

Islandské ovce však necinkají a hledí si svého. Vlastně byly docela roztomilé.

Už se chystáme do hajan, když u nás zastavuje červené autíčko. Z něj vykukují dvě protivné islandské držky - jinak se to vážně popsat nedá (téma degenerace místních ještě rozvedu později) a oznamují nám, že tam stanovat nemůžeme, že ve městě nedaleko je kemp. Nehádáme se a balíme věci, i když si teda myslím, že právo stanovat jsme tam měli. Bylo to mimo a daleko od jakéhokoli oploceného pozemku, mimo všechny přírodní parky, rezervace...

Islandské pobřeží při západu slunce.

Nevadí. Vlastně, trochu vadí, jsme unavení a už je po půlnoci. Díkybohu, že je tu celou noc světlo. Krajina je pořád děsivě otevřená a pustá. Výhledy jsou boží, ale už bychom šli rádi spát.

Odbočujeme z okružní silnice a nakonec se dostáváme na road 558. Zažíváme momenty bezradnosti v černé písečné poušti (je to až tak zlé, že nemám chuť fotit - luxusní černá poušť s výhledem na moře na straně jedné a zelené louky na straně druhé, říkám si teď zpětně, damn it!) ale pak se na kopci otáčíme a vidíme, že zdánlivě neprůjezdným lávovým polem se klikatí cestička. A za lávou - zelené pláně. Poslední odbočka a jestli to nevyjde, usteleme si asi v autě. Vracíme se o kousíček zpátky k odbočce do lávového pole.

Kempování na Islandu.

Naše prosby jsou vyslyšeny a za lávovým polem vjíždíme do snové krajiny zelených luk. Padá nám obří balvan z krku. Nacházíme idylické místečko hezky na trávě, v srdci fantastické přírody a daleko od lidí. Nad horami zapadá půlnoční slunce a barví oblohu do růžova. Konečně můžeme jít spát.

Nakonec jsme těm dvěma islanďankám docela vděční, že nás z lomu vyhodily.