Švédsko: Jak jsem propadla severu i cestování

 V létě to bude přesně deset let, kdy se mé nohy poprvé dotkly skandinávské pevniny. Sice jsem se pak neochotně vrátila domů, sežraná od komárů, s žaludkem zkaženým od lanšmítů a zmrzlá na další dvě zimy dopředu, ale srdce jsem tam nechala.

Švédsko pro mě má zvláštní význam. Scenerie sice nemá tak brutálně dechberoucí jako jeho sousední Norsko, ale pro mě to bude navždy první skandinávská země, kterou jsem poznala, kde jsem poprvé stanovala na divoko v lesích u bouřících řek, potkala prvního soba se sametovým parožím, koupala se v jezeře za polárním kruhem, s úžasem zírala na majestátní vodopády a navždy a hluboce se zamilovala do tiché, trošku pošmourné krajiny lesů a lišejníků, kde v létě slunce nezapadá.

Bylo mi šestnáct, a když jsme po celodenním přejezdu Německa nocovali v autě na parkovišti u nudapláže na Rujáně, vůbec jsem si neuměla představit, co za dobrodružství mě čeká. Včetně Breivika.

Naši si mě pořídili v turbulentních devadesátkách a nikdy nebyli příliš movití, takže do této chvíle jsem znala jen ovíněnou moravskou krajinu a oblázkové pláže v Chorvatsku. Taťka na naši cestu na sever spotřeboval veškeré úspory a přestože jsme spali většinou na divoko a jídlo vezli z Česka, při návratu už jsme museli počítat každou korunu, abychom vůbec měli na trajekt. I proto jsem si této cesty tak moc vážila.

Nadpozemské na této první cestě bylo ale především tajemno, které nás provázelo. Jen velmi matně jsme tušili, co nás na severu čeká. V té době ještě nefrčel Instagram nebo Pinterest, na Facebooku jsme se teprve rozkoukávali. To objevování netušeného bylo něco magického, co v dnešní době už člověk přehlcen obrazy ze všech koutů světa stěží zažije. Měli jsme jen papírovou mapu, na ní zaznačené národní parky a jen jsme čekali, kam nás cesta dovede.

Takže jak už asi tušíte: vítám vás u cestopisu o mém milovaném Švédsku! V příštích týdnech vás vezmu na výlet do hlubokých lesů porostlých borůvčím, kde lišky (doslova) dávají dobrou noc, sobi vám ukazují cestu a vodopády hučí po skaliscích, pokud se z nich zrovna někdo nerozhodl udělat vodní elektrárnu.


Komentáře

  1. Myslím, že tě úplně chápu. Měla jsem před lety velké štěstí a mohla jsem se podívat na týden do Norska. Byl to úplně jiný svět: příroda tak divoká, že i v jednadvacátém století tam je člověk rád, že si kousíček utrhne pro sebe. Je to specifický druh nespoutané krásy, která člověku z krotké střední Evropy nutně učaruje. Ale upřímně: žít bych tam nechtěla. Na to je to pro mě přeci jen divoké až příliš :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pravda, Norsko je ještě o level divokosti výš :) O životě na severu jsem uvažovala, ale nevím, zda bych zvládla ty temné zimy.

      Vymazat
  2. Ve Švédsku jsem zatím byla pouze pár dní ve Skåne, ale doufám, že jakmile nám trochu povyroste potomek, tak se dostanu i víc na sever.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. My jih jen prosvištěli, ale určitě má taky něco do sebe :) Držím palce, ať ti to vyjde, mně se nejvíc líbilo kolem polárního kruhu - potkali jsme tam nejvíc sobů.

      Vymazat
  3. Severské země mne též lákají, ale teď je doba zlá.
    Ta druhá fotka je fantastická, jde z ní opravdový syrovost.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky :) To jsem fotila kolem jedné ráno notně zmrzlýma rukama. Snad se budeme k cestování moct vrátit už příští rok.

      Vymazat
  4. Švédsko jsem zatím viděl jen z letadla, když jsem směřoval do Finska nebo do svého milovaného Japonska. Jsem přesvědčený, že by se mi tam taky moc líbilo a kdoví, třeba to ještě někdy klapne :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Švédsko je takové hornatější Finsko s míň jezery a víc vodopády :)

      Vymazat
  5. Moc ráda bych se na sever někdy podívala, vždy mě lákaly spíš severské země než teplý jih. Moc ráda se dívám na videa švédské youtuberky Jonny Jinton a vždy slintám nad tou krásou.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za tip, omrknu ji :) Jen se bojím, že pak budu ještě víc trpět, když jsme teď všichni zavření doma :D

      Vymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky